Van zware vrachtwagen naar lichtgewicht bus
‘We hadden eerder een vrachtwagen nodig om de stalen buizen voor de installatie mee te kunnen nemen. Nu werken we meestal met kunststof, zowel het leidingwerk (op rol) als de bijbehorende fittingen zijn een stuk lichter dan de stalen variant. Daarom hebben we niet zoveel vrachtwagens meer nodig. Een mooi moment om ook alle overbodige materialen uit de wagens te verwijderen en zo alleen datgene mee te nemen wat nodig is.’
Maximaal laadvermogen door lichte inrichting
‘Omdat we toch zoveel mogelijk mee willen nemen, hebben we gekeken welke bussen het hoogste laadvermogen hebben, en welke inrichting het lichtste is. Zo kwamen we al snel bij Aluca uit. De stalen inrichting in de oudere Iveco’s uit ons wagenpark is ongeveer 185 kg zwaarder dan de nieuwe. Dat aluminium maakt echt een groot verschil!’
‘We zijn in gesprek gegaan met Brover, de Aluca-dealer in Geldrop. Uiteindelijk kwamen we op twee versies uit, waarbij de serviceploeg meer kleine vakjes voor verschillende onderdelen heeft en de montageploeg juist open lades heeft voor het gereedschap en grote spullen. Met het Aluca tekenprogramma was vooraf precies duidelijk hoe het eruit ging zien. We zijn tevreden met onze nieuwe Iveco’s, en de inrichting maakt het af! Aluca is niet alleen licht, maar ook efficiënt en heel doordacht. En met acht jaar garantie maken we ons geen zorgen over de duurzaamheid!’
Lees hier meer over het gesprek met Brover.